21 juni.

Har vart så sjukt effektiv idag, började dagen med att dammsuga nogrannt samt skura hela nedrevåningen.
Gick ut med hundarna som fick rejsa av sej på gården, la ut lite karameller som dom fick leta rätt på osv.
Lagade lunch till mej och Jonte, sedan bar de av mot stan vid 14 tiden och jag hade en jädra massa ärenden att genomföra, men va tror ni? typ INGET av det jag behövde fanns, bla hagtråd som dom brukar ha inne på lakkapä var helt slut, även på Jula. och vi ides verkligen inte köra in i stan då Ola ringde och varnade oss för det pga alla jävla människor... så happ, de fick vi skita i.
 
Jonte skulle ha en röjsåg inne på Jula, dom hade vist extrapris , men såklart var den slutsåld!!!! bittert -.-
sen var tanken att vi skulle handla inne på Icamaxi men både jag och Jonte blev så jäkla tjuriga så vi sket i det oxå, var så sjukt med folk överallt så vi hade förmodligen råkat mörda någon ifall vi gått in där .
 
Därimot så fyndande jag inne på Lakkapää, jag har nämligen hört talas och läst lite om deras hästfoder sortiment och bestämde mig för att testa, jag köpte med mig en säck Racing Prix 25 kg säck för 159 kr, KANON pris!
och är det så bra som alla säger ser jag ingen anledning till att fortsätta med KRAFTS, så återstår att se om det verkar fungera :) såhär står de om det iaf :
 

Racing Prix är att allfoder som passar för alla hästar. Finlands populäraste hästfoder.

Bruksändamål

Det är ett modernt, pelleterat foder som är lätt att använda, och den mångsidiga sammansättningen garanterar att hästen får allsidig näring också vid hård ansträngning. Racing Prix  är havrebaserat och säkerställer också då det används som enda kraftfoder hästens tillgång på spårämnen, mineraler och vitaminer. Extra mineralfodertillskott behövs inte, men en slicksten (Racing Rocky) för att säkra tillgången på salt är på sin plats. Racing Prix är ett helfoder vars kvalitet är jämn och den hygieniska kvaliteten hög. Det dammar inte och det är smakligt.

Fördelar

Racing Prix är:
* välsmakande
* förmånligt
* ett mångsidigt kraftfoder för alla hästar.

Bruksanvisningen

Det är lätt att utfodra hästarna med Racing Prix, och du sparar in tid för annat stallarbete.

Prix kan utfodras torrt, som sådant direkt i fodertråget. Kraftfodret kan också fuktas om man så vill.

Bruksmängden varierar mellan 2 och 6 liter.

Kraftfodergivan påverkas givetvis av grovfodrets kvalitet och mängd, hästens storlek, ålder, rörlighet och ansträngning.

Viktigaste näringsämnen

Råprotein 11,5 %
Råfett 5,3 %
Växttråd 12 %
Glödgningsrest 6,8 %
Stärkelse 20,0 %
Socker 6,0 %
Omsättningsbar energi ts 11,7 MJ/kg ts
Smältbart råprotein 8,6 %
Kalcium 7,0 g/kg
Fosfor 3,5 g/kg
Natrium 5,0 g/kg
Magnesium 3,0 g/kg
Selen 0,15 mg/kg
Koppar 35 mg/kg
Järn 220 mg/kg
Zink 100 mg/kg
Jod 0,3 mg/kg
Kobolt 0,2 mg/kg
Mangan 40 mg/kg
Vitamin A 10000 IE/kg
Vitamin D 1000 IE/kg
Vitamin E 400 mg/kg
Vitamin B1 10 mg/kg
Vitamin B6 5 mg/kg
Vitamin B12 0,03 mg/kg
Vitamin C 300 mg/kg
Biotin 0,2 mg/kg
Fuktighet 12,5 %

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0