16 november.

ledig idag, mkt skönt måste jag säga! steg upp halv 10 och gav hästarna mat och allt som vanligt, kan tänka mig att de är ngn som funderar om jag inte har någon slags rutin med mina hästar på morgonen, och njaa, dom är faktiskt van att stå inne framtill 10 på mornarna, och de tycker inte jag gör ngnting alls då dom står ute till 22-22,30 på kvällarna om de inte är dåligt väder eller dylikt. så dom får alltså mellan 10-12 timmar utevistelse varje dag, och dom är inte de minsta misnöjda över det :)
ibland händer de att dom kommer ut lite tidigare ifall jag ska iväg och jobba, men oftas jobbar jag eftermiddag nu för tiden så de sker inte så ofta. På sommartid går de såklart ute jämt om de inte är regn och "kyligt", som sagt så är dom nöjda som de är, händer tilloch med att då jag kommer och ska ta ut dom så  ligger hela högen och sover fortfarande X)

Nu till dagens bravader, for och åt lunch med jennie på fältet halv 11, senhem och dö framför tvn 1 timma och sedan tog jag Bajen på en lång och rätt intensiv ridtur , från min sida iaf :P Bajen var pigg som en mört och låg på en hel del,  skulle jogga en bit som slutade med att han tjuvökade hela hela tiden och jag fick sitta och bromsa bromsa bromsaa, till sist blev jag less och släppte iväg honom och han drog iväg i världens galopp, JÄDRAR va de gick alltså! lät honom löpa på en bra bit , sen kom vi mot vägen så då var de bara bromsaa för allt jag var värd X) han stannade faktiskt då jag sa åt honom att han kunde bli påkörd annars :P heheh! nee, så var de inte, de gick faktiskt braa :) sen försökte jag lugna jogga ner honom lite, vilket slutade med en galopp till, SEN gav han sig! då tränade vi lite på att ställa åt höger/vänster, gå lite skänkelvikningar osv (eller va vi ska kalla de än så länge? ;P) sedan skrittade vi hem igen.

I afton var jag en sväng till Byske och handlade lite grejjer, pappa kom hem från kiruna inatt så jag har gjorde en farsdags tårta till honom som vi avnjutit ikväll allihopa, den blev riktigt smarrig! sen gjorde jag även en mjukpepparkaka för första gången som blev kanon bra! så har jag såklart tagit in mina hästar och gjort bort allt sådant, nu ska jag strax hoppa i säng så jag vaknar i vettig tid imorgon, ska till byske igen en sväng och slinga may-lenas hår, sedan ska jag baka lussebullar!

måste komma ihåg att påminna mamma om att fara förbi Royal en sväng och inhandla nå fodersäckar så vi klara oss ett tag till då hon lix skull åt stan imorgon. Föresten! ett superbra tips till er som har hästar med känslig/dålig mage, ge dom Loppfrö!
ger det till Bajen ca 1 dl om dagen i förebyggande syfte då han var rätt risig förra vintern , sen har han känslig mage överlag.
Är oxå bra att ge i förebyggande syfte mot kolik osv då de rensar ut slagg och skit som inte ska vara i tarmen.
Går din häst i grus/jord/sandhage är de kanon att ge då hästarna ofta får i sig en del av det, en del (tex mina) går omkring som dammsugare och stoppar i sig de ena och de andra, de rensar ur och stabiliserar hästarnas magar, och jag är supenöjd över hur loppfrö har hjälpt Bajen! :) jag beställde hem 14 kg från stenbergs hästeri , kanon bra pris !

såhär står de på om loppfrö på deras hemsida!:


Det loppfrö som säljs från Steneberg Hästeri odlas i främre orienten och har vårt svenska groblad som närmaste släkting. Loppfrö blir mycket klibbigt i kontakt med fuktighet, varför det hjälper hästen att föra ut sand från tarmen med träcken. Det motverkar dessutom diarré och verkar lösgörande på förstoppning. Många av de produkter som ordineras i olika sammanhang som tarmreglerande medel både till folk och fä innehåller loppfrö. Det säljs också malt loppfrö men det är dyrare. Verkan av helt resp. malet loppfrö är den samma. Malt loppfrö används av veterinärer för sondning.


Dosering:
Till stor häst rekommenderas 2 dl 2 gånger dagligen i minst 10 dagar vid misstänkt eller konstaterad sandkolik. Givor på 5 dl 2 ggr. dagligen förekommer och allt därimellan ner till 2 - 1 dl Om man tror att hästen efter en tids behandling fått ut det mesta av sanden som orsakar problem kan man fortsätta med t.x. 1 dl 2 ggr dagligen eller 1 dl/dag beroende på sandintag och storlek på häst. Det finns inga absoluta rättesnören vad det gäller doseringar eftersom det är fråga om bedömning från fall till fall. Man får gå efter observationer och sunt förnuft. Att fortsätta en vecka - 10 dagar att ge loppfrö efter att hästen inte längre har möjlighet att dra i sig sand, som t.e.x när det är frost eller snö, eller när gräset är långt nog, får anses vara en bra idé. Många hästar får loppfrö året om t.ex 1 dl om dagen för att förebygga sandkolik när förhållandena motiverar detta

Loppfrö mot diarre:

Många hästar drabbas av diarré och vätskerinn i samband med avföring. Det troliga är att magstörningar beror på flera olika faktorer som t.ex. bakterier, mögel, sand, jord, förorenat vatten m.m. Detta är inte ovanligt vid utfodring med ensilage. Hö kan se jättebra ut men vara fullt av bakterier som inte syns. Psykiska faktorer kan också spela in. Somliga hästar har ett mera lättpåverkat psyke än andra och kan reagera ”genom magen”. Tänk efter vad det är som påverkar hästens mage negativt. Det är viktigt att man försöker ge hästen rätt förutsättningar att må bra och fundera över om det nåt som kan förändras. Pröva loppfrönas verkan. Många hästar blir bra med loppfröbehandling. Vätskerinn behandlas likadant som vid misstanke om sandkolik, Sand i tarmen kan ge friktionsskador på tarmslemhinnan med tarmslemhinneinflammation som följd

Givan:

Loppfrö kan användas kontinuerligt. Många hästar lever i sådan miljö att de dagligen får i sig sand eller grus. Bästa sättet att ge hästen loppfrö är att det blandas i en fuktig kraftfoderblandning alldeles innan utfodringen. Om blandningen får bli stående över dagen blir hela blandninfen klistrig. Det är onödigt och krångligt att blöta upp fröet separat före inblandning i fodret såvida inte särskilda skäl föreligger. Om det är omöjligt att ordna med inblandning strax före serveringen är näst bästa alternativet at blanda i loppfröet redan från början.

Obs! Man ska inte ge olja samtidigt som man ger loppfrö! Då mister loppfröet sin klibbförmåga och det blir verkningslöst! Oljan "stänger" klibbningsprocessen. Men olja går bra att ge i ett annat mål under dagen



godnatt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0